Vagabond Shoemakers lägger pusslet tillsammans med CSR Västsverige
För att lyckas med verksamhetens hållbarhetsarbete behöver man kroka arm med andra aktörer. Genom ett nätverk som CSR Västsverige kan man hitta bitar som saknas – och lägga pusslet tillsammans. Det menar Anna Fahle Björcke, bolagskommunikatör på Vagabond.
Vagabond har sin egen designstudio och prototypverkstad på huvudkontoret i Varberg.
Det idag välkända Vagabond Shoemakers etablerades under 70-talet. Då som ett nischat herrskomärke, men kom sedan att bli det globala skomodemärke vi känner till idag. Med en tydlig vision om att vara ett varumärke som är en följeslagare för sina konsumenter, finns Vagabond idag på närmare 50 marknader och har runt 250 medarbetare världen över.
Utmaningen: hållbarhetskommunikation utan greenwashing
Det globala huvudkontoret och designstudion ligger i Varberg, och det är även här alla kollektioner tas fram. Här arbetar Anna Fahle Björcke, som varit med företaget sedan 1995. Idag är hennes roll bolagskommunikatör, varav en stor del av arbetet kretsar kring hållbarhetskommunikation och stötta hållbarhetsarbetet inom samtliga funktioner på företaget.
Som ett globalt varumärke inom modebranschen ser Vagabond sitt ansvar att agera hållbart i största möjliga utsträckning, i allt från val av material och produktion till transport och distribution.
– Är Vagabondskor miljövänliga? Nej, och det är vi väl medvetna om. Även om läder är en restprodukt från köttindustrin, så innebär ju varje nyproducerad sko en påverkan på planeten. Så det är viktigt att använda vår erfarenhet och kompetens inom design, material och nära samarbeten både nedströms och uppströms i värdekedjan i vårt systematiska hållbarhetsarbete. Fundamentet handlar om att skapa en högkvalitativ produkt som håller länge och går att användas om och om igen.
Anna Fahle Björcke, bolagskommunikatör på Vagabond, som varit medlemmar i CSR Västsverige sedan 2015.
Vagabond har sin egen designstudio och prototypverkstad på huvudkontoret i Varberg. Här blir design till konstruktionsritningar och en komplett sko på bara några timmar. Bland annat svarvas här varumärkets egna läster – något av de svåraste produktionsdelarna för ett skoföretag att äga in-house.
– Vi tror på att äga processen och vi effektiviserar allt vilket är en process som ofta går hand i hand med hållbarhet. Det handlar dessutom om att ha en positiv inverkan på utvecklingen hos våra leverantörer och kunder genom att hålla i och lyfta de frågor som är väsentliga för oss och hela vår bransch.
Nätverkande en del av affärsmodellen
Vagabond blev medlemmar i CSR Västsverige år 2015, och har sedan dess kontinuerligt medverkat i seminarier, workshops och lokala nätverksluncher i Varberg. En höjdpunkt varje år är Hållbarhetsdagen i Halland, som CSR Västsverige anordnar och där medlemmar har möjlighet att delta kostnadsfritt. Just nätverkande och samarbete med leverantörer och kunder beskriver Anna som en central del av Vagabonds fokus och affärsmodell sedan start. Men lika värdefullt är det att utbyta erfarenheter och få inspiration från andra företag, både globalt och på hemmaplan.
”För att kunna lägga hela hållbarhetspusslet behövs att man stämmer av sina tankar och strategier, framför allt genom nätverk.”
– För att lyckas med sitt hållbarhetsarbete är det viktigt att skapa sig en karta av nuläget. För att kunna lägga hela hållbarhetspusslet behövs att man stämmer av sina tankar och strategier, framför allt genom nätverk.
För den som är både modeintresserad och hållbarhetsmedveten, har Anna ett medskick.
– Vår devis är ”only buy what you really love” – det är alltid det mest hållbara valet. Och känner du dig färdig med dina skor, se till att de får nytt liv hos någon annan.
Om Vagabond Shoemakers
Nätverkande en del av affärsmodellen
Antal anställda: 120 på huvudkontor och lager i Varberg, 220 världen över.
Sektor: Privat
Verkar i: Varberg, Halland
Medlemmar sedan: 2015
Kontaktperson: Anna Fahle Björcke, Head of Corporate Communications & Sustainability