Matting skapar hållbara arbetsmiljöer genom innovation och rörelse
Vi har alltid strävat efter att få människor att röra på sig mer i sin arbetsvardag. Det började med ergonomiska mattor och utvecklades vidare till ståmattor för kontorsmiljöer, och nu senast till möbler som främjar dynamiska arbetsplatser, säger Malin Helltén, hållbarhets- och kvalitetschef på Matting.
En historia av ergonomi och hållbarhet
Matting startades 1971 av Jon Botha, med visionen att skapa arbetsmiljöer som förebygger fysiska belastningsskador. Från att initialt ha importerat ergonomiska mattor för industri och handel, har Matting utvecklats till en ledande aktör inom hållbara och ergonomiska arbetsplatslösningar. Sortimentet har breddats till att inkludera belysning, ståmattor och möbler som främjar rörelse på kontor och i skolor.
Att driva förändring i branschen
Matting har varit en pionjär inom stående arbete, vilket resulterat i att de är marknadsledande inom ståmattor. Deras resa från distributör till skapare har lett till att de fått erkännanden genom branschledande mässor och initiativ.
”Vi har varit en del av diskussionerna om bättre arbetsmiljöer på exempelvis Almedalen och Three Days of Design i Köpenhamn. Att delta i dessa sammanhang visar att vi är en aktör som driver förändring, inte bara följer med,” säger Malin.
Branschen för ergonomiska arbetsplatslösningar har genomgått en stor förändring de senaste decennierna. Digitalisering och ökad forskning kring arbetsmiljöens påverkan på hälsa har lett till en större efterfrågan på flexibla och hälsofrämjande lösningar. Studier visar att kontorsanställda tillbringar upp till 75% av sin arbetsdag sittande, vilket har kopplats till ökad risk för livsstilssjukdomar. Detta har ökat behovet av produkter som främjar rörelse, vilket Matting varit snabba med att anpassa sig till genom innovativa lösningar.
Hållbarhet som en del av affären
För Matting är hållbarhet en självklar del av affärsmodellen. Det handlar om att skapa produkter som är långsiktigt hållbara både för användare och miljön. Genom att aktivt arbeta med materialval och produktionsmetoder har de till exempel fortsatt fasa ut PVC ur sina mattor och genom sitt interna projekt ”Out of China” börjat flytta produktionen från Asien till Europa för att minska klimatpåverkan. Utmaningen ligger i att hänga med i den snabba utvecklingen av lagkrav och kunders förväntningar.
”Kundernas krav går ofta längre än lagstiftningen, och det är positivt! Det driver oss att vara föregångare inom hållbarhet och innovation.”
Samarbete för en bättre framtid
Matting har tagit fram flera hållbarhetsinitiativ, däribland stolen Choice, som utvecklades genom ett inkluderande arbete tillsammans med unga för att skapa en framtidens stol med minimalt klimatavtryck. Ett annat betydelsefullt initiativ är samarbetet med Alströmergymnasiet i Alingsås, där elever har fått delta i designprocessen av nya produkter liksom elever från Högskolan i Skövde.
”Genom att inkludera ungas perspektiv får vi inte bara in nya idéer, utan hjälper också till att utbilda nästa generations hållbarhetsdrivna designers och ingenjörer. Att inspirera och engagera unga i hållbar utveckling är en del av vår strategi,” säger Malin.
Nätverkande är också en nyckel till framgång för Matting.
För att fortsätta utvecklas inom hållbarhet har Matting valt att ansluta sig till CSR Västsverige, där de får möjlighet att ta del av kunskapsutbyte, samverkan och strategiska partnerskap. Genom att delta i workshops och nätverksträffar kan de hålla sig uppdaterade kring lagstiftning, branschutveckling och best practices.
– Genom CSR Västsverige får vi värdefulla insikter och kan samverka med andra företag som vill driva hållbar utveckling framåt. Att utbyta erfarenheter och ta del av andra företags lösningar hjälper oss att stärka vårt eget arbete, säger Malin Helltén.
Framtiden – att gå före
Matting har satt upp ambitiösa mål för framtiden. Under 2025 ska alla produkter som är en del av 80% av omsättningen få en kartläggning av sin CO2-data, och på sikt ska alla produkter ha denna information. Dessutom strävar de efter att få in mer återvunnet material i produkterna och etablera tydliga Code of Conduct även för leverantörernas underleverantörer för att säkerställa hela leverantörskedjan, något de lutar sig mot CSRDDD för att stärka sitt arbete.
För att ytterligare stärka sitt erbjudande ser Matting en ny marknad växa fram kring produktlivscykler och reparationer. I takt med att kunder och lagstiftare efterfrågar längre livslängd och återbruk av produkter vidareutvecklar Matting sina produkter och gör det möjligt att reparera och återanvända delar av sina möbler och ergonomiska produkter. Genom att utveckla modulära konstruktioner där enskilda komponenter kan bytas ut istället för att hela produkter kasseras, skapas nya affärsmöjligheter inom den cirkulära ekonomin. Denna utveckling innebär också att företagets kunder kan minska sitt klimatavtryck och få en mer kostnadseffektiv lösning över tid.
”Hållbarhet är inte ett sidospår, det är affärsstrategin. Det är så vi skapar långsiktig relevans och påverkar branschen i en mer hållbar riktning.”
Om Matting AB
Matting skapar hållbara arbetsmiljöer genom innovation och rörelse
Antal anställda: 23
Sektor: Privat
Verkar i: hela Sverige
Medlemmar sedan: 2014
Kontaktperson: Malin Helltén, hållbarhets- och kvalitetschef